Du kan her se hjælpevideoer og svar på ofte stillede spørgsmål:
Registrer din tur automatisk
Appen kan registrere ture automatisk, hvis du forbinder appen og bilens bluetooth. Se hvordan i vores guide til iPhone eller Android.
Når du tænder bilen, forbinder appen automatisk og registrerer turen (hvis appen er åben eller kører i baggrunden). Når du slukker din bil, bliver Bluetooth-forbindelsen afbrudt, og turen afsluttes.
Registrer din tur manuelt
Du kan også registrere din tur manuelt ved at vælge "Registrer tur manuelt" i appen. Du skal starte turen og vælge forventet køretid. Går turen hurtigere end forventet, kan du stoppe registreringen. Du kan også forlænge den forventede køretid, hvis turen bliver længere end forventet.
Registrer en tidligere tur
Der kan i visse situationer være behov for, at du selv registrerer en tur, for eksempel hvis:
Du kan registrere en tur manuelt indtil midnat dagen efter turen.
Vælg ”Registrer en tidligere tur”.
Indtast startsted, tidspunkt, slutsted og tidspunkt.
Beregn en fremtidig tur
Vil du have en estimeret pris på en køretur, så klik på "Beregn fremtidig tur". Du kan beregne prisen for ture 48 timer frem.
Indtast startsted, tidspunkt, slutsted og tidspunkt, og du får oplyst en estimeret pris for turen.
Forsøget gælder i Danmark, så kører du en tur til udlandet, så stop din registrering af turen ved grænsen.
Så er det højest sandsynligt, fordi du ikke har givet appen de nødvendige tilladelser. Se hvordan du indstiller din Iphone eller Android korrekt i hjælpevideoerne længere nede på denne side.
Dine tilladelser skal se således ud på henholdsvis en iPhone og en Android:
Du kan se dine ture i appen under "Seneste aktivitet", hvor du både kan se bil, pris og status for den enkelte tur.
Det er et forskningsforsøg, hvor DTU vil undersøge, om din kørsel ændrer sig, når du skal betale en fiktiv vejafgift.
DTU analyserer kørselsadfærd i form af GPS-positioner, som appen indsamler, og nogle få spørgeskemaer, du får som forsøgsdeltager.
Du kan i appen se den rute, du har kørt. Ruten er kortlagt på baggrund af GPS-positioner, som appen indsamler. Hvis der har været udfald i GPS-sporingen, vil intelligente filtre udfylde huller i ruten.
Udvalgte forskere fra DTU og få fagpersoner i Sund & Bælt har adgang til dine data. I Sund & Bælt har udvalgte medarbejdere kun adgang til de data, som de skal bruge for at hjælpe dig som forsøgsperson og for at udføre forsøget. Du kan læse mere i vilkårene for din startgruppe og privatlivspolitikken.
Det er nødvendigt, at appen har tilladelse til at bruge din placering for at registrere din kørsel. DTU og Sund & Bælt bruger kun dine data til at udføre forsøget.