Kilometerbaserede afgifter
Her betales for de kilometer, der køres. En fordel ved disse afgifter er, at afgiften for den samlede tur er kendt på forhånd og fast. Taksterne i afgiftszonerne vil ligge mellem 0,5-3,25 kr. pr. kilometer.
Forsøget var så realistisk som muligt og blev forskudt over et år for at korrigere for sæsonbestemte variationer i kørselsmønstre. 2.200 forsøgspersoner deltog over fire perioder, hvor to af perioderne var test i 11 uger, og så var der to kontrolperioder.
Forsøget ser på personbiler, og der deltog en udvalgt gruppe på 2.200 borgere.
DTU og Sund & Bælt samarbejder om forsøget, der startede i november 2023 og sluttede i juli 2025. Nu bliver forsøgets resultater analyseret og evalueret.
DTU stod for forsøgsdesignet, herunder at udarbejde takster. Der var takster for myldretid og ikke-myldretid og for zoner i Aarhus, København og resten af Danmark.
Forsøgspersonernes oplevelser med de forskellige typer af afgifter og brugervenligheden af teknologien
Kørsels- og betalingsadfærd i de forskellige afgiftssystemer
Erfaringer med administration, herunder kommunikation, systemer, opkrævning og kundeservice
Her betales for de kilometer, der køres. En fordel ved disse afgifter er, at afgiften for den samlede tur er kendt på forhånd og fast. Taksterne i afgiftszonerne vil ligge mellem 0,5-3,25 kr. pr. kilometer.
Her betales for det antal minutter, der køres. En fordel ved disse afgifter er, at det er simplere at implementere. Taksterne i afgiftszonerne vil ligge mellem 0,5-2 kr. pr. minut.
Du kan se, hvad forskellige ture i Danmark kostede i vejafgifter i forsøget:
|
Afgiftssystem: Betaling i city zone og i forstadszone, kroner pr. kilometer |
Uden for myldretid |
Myldretid |
|---|---|---|
|
City zone |
1 |
2,5 |
|
Forstadszone |
0,5 |
1,5 |
|
National zone |
0 |
0 |
|
Afgiftssystem: Betaling i city zone, kroner pr. kilometer |
Uden for myldretid |
Myldretid |
|---|---|---|
|
City zone |
1 |
2,5 |
|
Forstadszone |
0 |
0 |
|
National zone |
0 |
0 |
|
Afgiftssystem: Betaling i hele landet, kroner pr. kilometer |
Uden for myldretid |
Myldretid |
|---|---|---|
|
City zone |
1 |
2,5 |
|
Forstadszone |
0,5 |
1,5 |
|
National zone |
0,5 |
0,75 |
|
Afgiftssystem: Betaling i city zone, kroner pr. minut |
Uden for myldretid |
Myldretid |
|---|---|---|
|
City zone |
0,75 |
1,5 |
|
Forstadszone |
0 |
0 |
|
National zone |
0 |
0 |
|
Afgiftssystem: Betaling i city zone og i forstadszone, kroner pr. minut |
Uden for myldretid |
Myldretid |
|---|---|---|
|
City zone |
0,75 |
1,5 |
|
Forstadszone |
0,5 |
1 |
|
National zone |
0 |
0 |
Forsøget tilrettelægges, så det bliver så virkelighedsnært som muligt for at sikre, at resultaterne giver det bedst mulige grundlag for at vurdere effekten af vejafgifter i Danmark. Efter gennemførelsen vil resultaterne fra de forventeligt 2.200 forsøgspersoner blive benyttet til at vurdere de forventede effekter i en fuld implementering.
Det er helt op til Folketingets partier, om der skal indføres vejafgifter og i givet fald også størrelsen af dem. I forsøget var taksterne i afgiftszonerne mellem 0,5-3,25 kr. pr. kilometer og 0,5-2 kr. pr. minut.