

Forsøget vil være så realistisk som muligt og er forskudt over et år for at korrigere for sæsonbestemte variationer i kørselsmønstre. 2.200 forsøgspersoner deltager over fire perioder, hvor to af perioderne er test i 11 uger, og så er der to kontrolperioder.
Om forsøget
Forsøget ser på personbiler, og der deltager en udvalgt gruppe på 2.200 borgere.
DTU og Sund & Bælt samarbejder om forsøget, der startede i november 2023 og slutter i juli 2025. Derefter vil der være analyser og evaluering.
DTU står for forsøgsdesignet, herunder at udarbejde takster. Der vil være takster for myldretid og ikke-myldretid og for zoner i Aarhus, København og resten af Danmark.

Forsøget evalueres ud fra:
Oplevelse
Forsøgspersonernes oplevelser med de forskellige typer af afgifter og brugervenligheden af teknologien
Adfærd
Kørsels- og betalingsadfærd i de forskellige afgiftssystemer
Administration
Erfaringer med administration, herunder kommunikation, systemer, opkrævning og kundeservice
To afgiftssystemer afprøves
I forsøget afprøves to forskellige afgiftssystemer:
Kilometerbaserede afgifter
Her betales for de kilometer, der køres. En fordel ved disse afgifter er, at afgiften for den samlede tur er kendt på forhånd og fast. Taksterne i afgiftszonerne vil ligge mellem 0,5-3,25 kr. pr. kilometer.
Minutbaserede afgifter
Her betales for det antal minutter, der køres. En fordel ved disse afgifter er, at det er simplere at implementere. Taksterne i afgiftszonerne vil ligge mellem 0,5-2 kr. pr. minut.
Eksempler på ture med vejafgifter
Du kan se, hvad forskellige ture i Danmark vil koste i vejafgifter i forsøget:
Afgiftssystemer – kilometerbaseret
Afgiftssystem: Betaling i city zone og i forstadszone, kroner pr. kilometer |
Uden for myldretid |
Myldretid |
---|---|---|
City zone |
1 |
2,5 |
Forstadszone |
0,5 |
1,5 |
National zone |
0 |
0 |
Afgiftssystem: Betaling i city zone, kroner pr. kilometer |
Uden for myldretid |
Myldretid |
---|---|---|
City zone |
1 |
2,5 |
Forstadszone |
0 |
0 |
National zone |
0 |
0 |
Afgiftssystem: Betaling i hele landet, kroner pr. kilometer |
Uden for myldretid |
Myldretid |
---|---|---|
City zone |
1 |
2,5 |
Forstadszone |
0,5 |
1,5 |
National zone |
0,5 |
0,75 |
Afgiftssystemer – minutbaseret
Afgiftssystem: Betaling i city zone, kroner pr. minut |
Uden for myldretid |
Myldretid |
---|---|---|
City zone |
0,75 |
1,5 |
Forstadszone |
0 |
0 |
National zone |
0 |
0 |
Afgiftssystem: Betaling i city zone og i forstadszone, kroner pr. minut |
Uden for myldretid |
Myldretid |
---|---|---|
City zone |
0,75 |
1,5 |
Forstadszone |
0,5 |
1 |
National zone |
0 |
0 |
Spørgsmål og svar om forsøget
Kan forsøgets resultater bruges i virkeligheden?
Kan forsøgets resultater bruges i virkeligheden?
Forsøget tilrettelægges, så det bliver så virkelighedsnært som muligt for at sikre, at resultaterne giver det bedst mulige grundlag for at vurdere effekten af vejafgifter i Danmark. Efter gennemførelsen vil resultaterne fra de forventeligt 2.200 forsøgspersoner blive benyttet til at vurdere de forventede effekter i en fuld implementering.
Hvor meget skal man betale i vejafgifter i forsøget, og vil det være de samme priser i virkeligheden?
Hvor meget skal man betale i vejafgifter i forsøget, og vil det være de samme priser i virkeligheden?
Det er helt op til Folketingets partier, om der skal indføres vejafgifter og i givet fald også størrelsen af dem. I forsøget er taksterne i afgiftszonerne mellem 0,5-3,25 kr. pr. kilometer og 0,5-2 kr. pr. minut.
Kan jeg deltage i forsøget?
Kan jeg deltage i forsøget?
Tak for din interesse. DTU udvælger deltagere tilfældigt, men repræsentativt, og derfor kan du ikke selv tilmelde dig.